Followers

Tuesday, January 12, 2010

pengorbanan atau kasihan?adakah ia sekadar penyedap hati?

nape perlu berkorban?hurmm..mesti jawapannya bersangkut paut dgn kasih syg..x kesah la ksh syg terhdap ape pun...kalo kita nak kan kesan positif sesuatu pengorbanan perlu dilakukan..tetapi adakah pengorbanan yg kita lakukan tuh betul2 ikhlas ataupun hanya sekadar perasaan kasihan dan simpati shj...ni la persoalan yg timbul dlm fikiran aku mase kt kelas td...mungkin ini kerana terkena simbahan sosiologi yg diajar oleh pensyarah pagi td?aku x dpt nak ungkapkannya...hari ni banyak bende yg aku belajar...pertama yg aku realise hari ni ialah tentang pengorbanan....aku terfikir sendirian...adakah selama ni aku telah melakukan betul2 pengorbanan?aku x tau nak mula dr mana...tapi ape yg aku buat selama ni,ape yg aku lakukan selama ni,hanyalah dr hati yg ikhlas..tiada paksaan...aku berani melakukannya kerana aku rasa aku perlu... lepas ni aku akan cube mengkaji balik ape sebenarnye intisari yg terkandung dlm erti sebuah pengorbanan...tetapi salah ke kalo kite berkorban?salah ke?org ramai ckp kalo betol2 kita hendak..bersungguh2..kite akan buktikan melalui pengorbanan..ya aku juga bersetuju...tetapi bait2 kasihan masih lagi terngiang fikiranku...betul2 ke nak lakukan pengorbanan?adakah sebab simpati atau kasihan?adakah ikhlas?...aku masih mencari2 jawapan yg sebenar...tapi akan lebih kejam lagi apabila ada yg tidak mengenal erti perngorbanan yg sebenar...itu x mengapa..karna bagi ku..aku menganggap seseorang manusia itu masih belum diberi peluang untuk menerokai ,membelah dan mencari istilah pengorbanan yg tersimpan rapi dalam fikirannya..mungkin belum masa yg sesuai agaknye...menurutku...biarlah pengorbanan yg kita lakukan tu ikhlas dan bukan tujuan mahu minta simpati atau belas kasihan...org yg berani melakukan pengorbanan akan mendapat kurniaan yg x terhingga dr Yg Maha Kuasa..itu janji Nya..itu yg aku pegang selama ni...walaupon kadang2 aku berfikir..kenapa harus aku yg lakukan semua ini?kenapa harus aku yg tanggung semua ini?kenapa harus aku yg terlibat dlm masalah ini? Dan kenapa aku yg menyebabkan semua ini?!Adakah aku yg bersalah Ya Tuhanku?Ya aku akui setiap kesalahan yg aku lakukan..aku masih tidak boleh memaafkan diri ini kerana sudah menyebabkan hati sesiapa yg terguris...mengapa aku sungguh kejam?tak mengapa..aku x perlu dikasihankan..aku x perlu diberi simpati..dan juga aku masih sedar bahawa aku tahu ada hikmah disebalik cerita tersebut...walaupun ada kalanya hati ini sakit...bukan saja dicalar-balar,malah seolah-olah kesan lebamnya terasa sgt2 dlm...susah nak menyembuhkannya...aku redha..ini kan sume kehendak Tuhan...kita x mampu nak menghalangnya...ade sebab disebalik setiap kejadian yg berlaku dan kite perlu bijak dlm mencari dan menyelesaikannya dengan cara yg betul...pemikiran yg betul...tindakan yg betul...pokok pangkalnya bertindak mengikut kata hati dan bukan dihasut oleh unsur2 paksaan...jikalau dipaksa lagi terseksa menanggung penderitaan..kesakitan...penghinaan...kesedihan...dan kehampaan...itulah segelintir kupasan dlm kehidupan yg sesiapa saja boleh merasainya..pernah merasainya..akan merasainya...yg penting adalah kesabaran dlm menempuh dugaan hidup..ketabahan dalam memastikan hidup ini sentiasa terkawal drpd melakukan sebarang kesilapan walaupun adakalanya kita terlalu kerap melakukanya..ya..kerap dan selalu...sebab itu lah kita kene terima hakikat bahawa kita masih belum sempurna...dan perlu mencari dan meneroka..menembusi apa yg kita lalui setiap hari dlm kehidupan...hanya itu lah yg boleh membuatkan kita berfikir...setiap manusia akan terlibat dlm perubahan dan perlukan perubahan...ya perlu bagi memantapkan tahap minda kita ke arah yg lbh stabil...dan akhirnya kita akan dapat mengetahui betapa indahnya sesebuah kehidupan itu..jika kita sudah benar2 menyelaminya...Tuhan maafkan diri ini...aku hanyalah hamba Mu yg kerdil dan masih mencari2 apa itu kehidupan yg sebenar...semoga hidup ini diberkati Mu Ya Allah...amin...

No comments: